Voorkom grote problemen: Hoe herkent u een nepmail?
- Door Joriene Boersma
- 18/01/2017
- Geen reacties
Nepmails kunnen voor behoorlijke problemen of kosten zorgen. Het is niet voor niets dat we hierover bij TendenZ diverse vragen krijgen. Het wordt namelijk steeds lastiger om dit soort mailberichten te onderscheiden van veilige/echte berichten. Toch zijn er zaken waarop u kunt letten om te voorkomen dat ook u schade gaat ondervinden. We zetten ze voor u op een rij.
1. Controleer altijd het e-mailadres van de afzender
Het begint met het e-mailadres van de afzender. De naam van de afzender mag dan wel precies hetzelfde zijn als die van de bank, webwinkel of vertrouwde instantie, het gebruikte e-mailadres is dat niet. Het lijkt er soms op of is er een afgeleide versie van, zoals te zien is op afbeelding 1.
Afbeelding 1: het afzendadres klopt niet
2. Bekijk de aanhef van het bericht
Wanneer u wordt aangesproken met algemene termen, zoals “Geachte heer/mevrouw”, “Beste Klant”, “Beste lezer”, dan is dat een signaal om waakzaam te zijn. De bedrijven of instanties waar u zaken mee doet, gebruiken in veel gevallen uw achternaam. En ze weten in de regel ook of u een man of vrouw bent.
Afbeelding 2: wees alert bij een algemene aanhef
3. Wees alert op verzoeken om persoonsgegevens
Veel nepmails bevatten een verzoek om uw persoonsgegevens te controleren, aan te vullen of bij te werken. De link die u verzocht wordt aan te klikken is echter bedrieglijk. U laadt een virus of activeert een ongewenste actie. Klik nooit zomaar op een link die u niet vertrouwt. Bel het bedrijf of de betreffende instantie eerst om te controleren of ze deze mail wel hebben verstuurd. In de regel zal een bank of overheidsinstantie nooit informatie per e-mail opvragen. Gebruik daarbij nooit de contactgegevens die u in het mailbericht aantreft, maar zoek deze eigenhandig op. Zo weet u zeker dat u contact krijgt met de juiste organisatie.
Afbeelding 3: Voorbeeld verzoek om persoonsgegevens. Belangrijk: nergens op klikken.
4. Let op taalgebruik en vormgeving
Een paar jaar geleden kon u een nepmail redelijk gemakkelijk herkennen. Deze stond bol van de taalfouten, krom taalgebruik en onprofessioneel ogende logo’s. De vormgeving van dit soort berichten wordt echter steeds professioneler en is moeilijker van ‘echte’ berichten te onderscheiden. We komen praktijkvoorbeelden tegen, waarbij wij zelfs bijna op het verkeerde been worden gezet. Toch levert een meer alerte bestudering van een nepbericht nog vaak zaken op die niet lijken te kloppen. U kunt natuurlijk altijd een eerder mailbericht van de betreffende organisatie als vergelijking gebruiken.
5. Verraderlijke links
Links in nepmails kunnen ervoor zorgen dat er schadelijke software op uw computer wordt geïnstalleerd of dat u naar een valse website wordt geleid. Klik nooit zomaar op links in e-mails die u niet vertrouwt. Controleer het adres van de link door, zonder erop te klikken, de cursor van uw muis op de link te zetten en te kijken welk adres er verschijnt. Als deze adressen niet corresponderen met de omschrijving en de vermeende organisatie, is dit een nepmail.
Afbeelding 4: Controleer de links. Het verschil kan erg klein zijn; in dit geval een streepje tussen KP en N.
6. Open nooit een verdachte bijlage
Een bijlage bij een nepmail kan er eveneens voor zorgen dat er schadelijke software op uw computer wordt geïnstalleerd. Veel voorkomend is daarbij ransomware. Hierbij dient u ‘losgeld’ te betalen om te voorkomen dat binnen een bepaalde tijd alle bestanden op uw harde schijf worden vernietigd. De oplossing is niet vaak zonder gevolgen. Open dus nooit een verdachte bijlage. Let hierbij bijvoorbeeld goed op de bestandsextentie: open nooit een bijlage dat eindigt op .exe. Neem – als je het niet vertrouwt – altijd eerst contact op met de afzender om te achterhalen wat er precies is toegestuurd. Ook hier geldt ons advies om zelf de contactgegevens van de afzender te achterhalen en geen gebruik te maken van de gegevens die in de mail staan aangegeven.
Afbeelding 5: Voorbeeld bericht met bijlage. Belangrijk: open de bijlage niet.
7. Bij twijfel: bel de Helpdesk
Wanneer u een situatie niet vertrouwt of wanneer u niet weet of u optimaal beveiligd bent tegen dergelijke nepmails, is het goed om onze helpdesk te bellen.
Heeft u een nepmail geïdentificeerd? Verwijder deze dan direct.
Met vriendelijke groet,
Team TendenZ
Recente reacties